Źródło : „bliżej przedszkola”
UZALEŻNIENIE OD NOWYCH TECHNOLOGII WŚRÓD DZIECI
Nowe innowacje technologiczne na stałe zmieniły współczesny świat. Odcisnęły wyraźne piętno na życiu nie tylko dorosłych, ale także dzieci.
Nikogo obecnie nie dziwi widok małego dziecka z tabletem czy smartfonem. Badania CBOS z 2018 roku, dowodzą że dwie trzecie rodziców w wieku pomiędzy drugim a piątym rokiem życia deklaruje użytkowanie przez ich milusińskich urządzeń mobilnych przez średnio 50 minut dziennie lub więcej. Korzystanie z coraz to nowszych technologii przez dzieci ma nie tylko pozytywne strony ale szereg wad. Zbyt długie i częste korzystanie z tych urządzeń wywołuje negatywne skutki m.in. w zakresie mowy, emocji czy też umiejętności społecznych.
Oficjalnie nie ma twardych dowodów na to, że korzystanie z dóbr internetowych uzależnia, natomiast z całą pewnością wiadomo, iż granie w gry komputerowe i online może powodować problemowe korzystanie. Stąd też zachowanie (wraz z symptomami) uwzględniono w klasyfikacji chorób i zaburzeń okresu dzieciństwa (DSM-5).
Powszechny dostęp do urządzeń cyfrowych spowodował, że rodzice często bezrefleksyjnie pozwalają swoim dzieciom z nich korzystać. To jednak nie zwalnia rodziców, opiekunów i wychowawców przed odpowiedzialnością by zapewnić młodemu pokoleniu właściwy rozwój. My, jako rodzice powinniśmy przykładać większą wagę do tego jak długo i często nasze pociechy korzystają z urządzeń mobilnych.
Opracowała: Gracja Maciejewska
Artykuł
Źródło : „bliżej przedszkolaka”
„Gimnastyka paluszków”
Piosenki czy wierszyki pokazywane za pomocą paluszków to nie tylko tradycja rozwijająca się z pokolenia na pokolenie ale również mądrość ludowa badana przez wielu naukowców m.in. I. Pawłowa czy profesora M. Kolcowa, który to bada rozwój mowy. Wierszyki, które można pokazać za pomocą paluszków to wspaniała gimnastyka. Stymuluje rozwój motoryki i koordynację wzrokowo – ruchową poprzez gry i zabawy. Poprawia mowę i język oraz charakter pisma. Kiedy dzieci zaczynają szkołę, nauczyciele chwalą ich za umiejętności, małe brzdące są bystre i ciekawe. Problem pojawia się później, kiedy dziecko musi zacząć pisać. Dlatego tak ważna jest już od początku stymulacja dłoni. Zdolności motoryczne ułatwią naszym pociechom chociażby trzymanie prawidłowo ołówka, a przy tym zapewnia to każdemu dziecku świetną zabawę. To doświadczenie potwierdza, że połączenie rymu i ruchu palców odnosi lepsze efekty w dalszej edukacji naszych dzieci.
221 przemyśleń nt. „Artykuły pedagogiczne dla Rodziców”
Możliwość komentowania jest wyłączona.